سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
کد خبر: 344233
۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
12

حوزه/ عفیفی گفت: فتوای ابن تیمیه مبنی بر جواز سوزاندن انسان، از مبانی اسلام به دور است و علمای الازهر آن را نمی پذیرند. ابن تیمیه پیامبر یا معصوم از اشتباه نیست و افکار او مورد قبول ما نیست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ محیی الدین عفیفی، مدیر مرکز پژوهش های اسلامی الازهر گفت: ابوبکر خلیفه اول، آن گونه که داعش ادعا می کنند هیچ انسانی را آتش نزده و چنین روایتی باطل است.

عفیفی گفت: فتوای ابن تیمیه مبنی بر جواز سوزاندن انسان، از مبانی اسلام به دور است و علمای الازهر آن را نمی پذیرند.

 وی افزود: ابن تیمیه پیامبر و معصوم از اشتباه نیست و این افکار او مورد قبول ما نیست.

عفیفی افزود: علما به بسیاری از نوشته های ابن تیمیه پاسخ داده اند و بسیاری از نظریات او نیز مورد بازنگری واقع شده و دانشگاه الازهر نیز آن گونه که برخی تصور می کنند تمام کتب اسلامی را تدریس نمی کند؛ چرا که میراث علمی اسلامی میراثی حجیم است که مربوط به 14 قرن می باشد، اما آنچه که در الازهر تدریس می شود برگزیده هایی از این متون است.

*منطق داعش در جنگل هم نیست

وی گفت: بخاری این روایت را از پیامبر(ص) نقل کرده که مجازات با آتش ویژه خداوند است و در نتیجه داعش حقی الهی برای خویش قائل شده و این نوعی نزاع با خداوند می باشد. عفیفی جنایت های داعش را اقداماتی دیوانه وار دانست که حتی در جنگل نیز یافت نمی شود.

*اسلام حتی برای ذبح حیوانات هم برنامه دارد

رییس مرکز پژوهش های اسلامی الازهر گفت: سازمان داعش و دیگر گروه ها افراطی، جوانانی را که معلومات کافی ندارند جذب می کنند و آنها گمان می کنند که به بهشت نمی رسند مگر با بریدن سر مسلمان ها.

وی افزود: هر انسانی که از انسانیت بویی برده باشد، نمی پذیرد که کمربند انفجاری ببندد یا اینکه به گرفتن عکس در حال بریدن سر گروگان ها افتخار کند و خودش را قصاب داعش بنامد. ادبیات اسلام که از پیامبر به ما رسیده به ما می آموزد که قصابی که قصد بریدن سر حیوانی را دارد باید چاقوی خود را از حیوان مخفی کند تا موجب ترس او نشود.

وی در مورد اینکه الازهر حاضر نشده با وجود فساد داعش در زمین و وجوب مجازات آنها این گروه را تکفیر کند گفت: الازهر اشعری است و برای تکفیر ضوابطی دارد و بر این اساس فقط همان چیزی انسان را از ایمان خارج می کند که برای اولین بار او را به دایره ایمان وارد ساخته است، اما این گروه های تروریست از سلاح تکفیر استفاده نابجا می کنند و به راحتی می گویند فلان حاکم کافر است و فلان مؤسسه و کشور کافر هستند.

لازم به ذکر است که پس از به آتش کشیدن خلبان اردنی توسط داعش با استناد به فتوای ابن تیمیه، مسلمانان برخی کشورهای عربی کتاب های ابن تیمیه را به آتش کشیدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha